Duitse Rijk Oberzwehren-Kassel, Mattenberg Barak 38 Zaterdag 1 januari 1944

Nieuwjaarsdag

Vannacht tot half drie opgebleven. Het was rustiger als verleden jaar gedurende de jaarwisseling. Waarschijnlijk omdat de ergste belhamels er niet waren en bovendien het duurt je hier veel te lang om nog veel plezier te maken. We hebben weer veel pannenkoeken gebakken. Ook hebben we vanmiddag sneeuwballen gegooid. Tommy [Brettschneider] kreeg nog herrie met een Sloveen, die had een steen in z'n sneeuwbal gedaan. Tommy [Brettschneider] beet flink van zich af en gaf die andere nog een klap in z'n gezicht.

Toelichting: Zijn ouders schrijven hem dat ze een pakje wilden sturen. Op 24 december is hij met dat pakje naar het postkantoor gegaan, maar daar zei de chef dat er voor Kassel niets meer aangenomen kon worden, omdat Kassel voor hen niet meer bereikbaar was. Hij moest het pakje dus weer mee naar huis nemen. Dat vindt hij erg ellendig, vooral voor Bob.
Hij vraagt zich af of het NAF — Nederlands Arbeidsfront hier niets aan kan doen, omdat die organisatie toch zegt veel te doen voor arbeiders, hun vrouwen en kinderen. Volgens hem zou dat ook voor de Nederlandse arbeiders in Duitsland moeten gelden.
Verder vraagt hij of “van R[otterdam]” al is aangekomen; die zou schrijven zodra hij vertrok, maar vader heeft nog niets gehoord. De bedragen van 90 gulden en 150 gulden zijn volgens hem in orde. Kerst- en nieuwjaarswensen hebben ze Bob al eerder gestuurd. Zijn moeder voegt onderaan nog een korte groet toe. Zij schrijft dat het met hen goed gaat, maar dat ze het naar vindt dat er geen pakje meer naar Bob gestuurd kan worden. Ook zij herhaalt de kerst- en nieuwjaarswensen en sluit af met hartelijke groeten.