Duitse Rijk Oberzwehren-Kassel, Mattenberg Barak 38 Donderdag 9 december 1943

Is het eergisteravond een rare avond geweest met die wandluizen, gisterenavond was het nog een haartje erger. Ik kwam thuis en daar ontdekte ik dat men het nieuwe bed eruit gehaald en het oude er weer ingezet had. Ik naar de Lagerführer. Onder andere zei hij ook wij mochten zonder zijn toestemming niets veranderen. Het ene woord haalde het andere eruit. Ook zei dat zwijn, "Die Leute in Holland würden froh sein, wenn sie noch so ein Bett mit Wanzen hätten". Ook zei hij dat hij 's morgens gekeken had en niets in bed had gevonden. Toevallig belde Engel hem net op en de Lagerführer legde hem meteen de toestand uit. Morgen meteen bij mij komen zei Engel. M'n nummer werd opgeschreven en ik zou er wel meer van horen. Ik weer terug. In onze kamer gekomen zag ik de beesten vanuit het bed legen de muur oplopen. Ik weer terug om te vragen of hij dan niet kon komen kijken. Hijzelf was er niet, maar wel een Onder Lagerführer, die dan eindelijk beloofde om acht uur, wanneer die andere terug was gekomen, met hem te komen kijken. Natuurlijk was er om half negen nog niets geweest. (Terug, sterke reactie) Onze kamer zou geen sigaretten krijgen omdat we dat bed eruit gezet hadden. Met van Loon afgesproken dat hij mee zou gaan naar Engel. Toen zijn Tommy en Kees weer naar de Lagerführer gegaan, en hij zou weer komen. Even daarna kwamen twee Hollandse barakkenwachters, die ook inderdaad constateerden dat er luizen waren. Ze zouden morgen, (dus vandaag), voor een nieuw bed zorgen. Hetgeen er natuurlijk niet was. Dus nu kon het ineens wel. Tommy [Brettschneider] en ik konden in Stube 1 slapen. Daar waren nog een paar bedden vrij. Dat hebben we niet gedaan, want er waren bij ons ook nog twee bedden vrij. Vanmorgen zijn van Loon en ik naar Engel geweest. Ik moest maar wachten in het wachtkamertje zei van Loon en hij ging naar binnen. Na een kort poosje kwam Engel eruit en ging weg. Hij keek mij wel nog aan, maar zei niets. Toen kwam van Loon er uit en zei dat het zo in orde was, hetgeen helemaal mijn bedoeling niet was. ik had hem ook nog willen spreken en had het willen hebben over die belediging van de Lagerführer. Ik zal nog maar eventjes afwachten. Ik denk dat ze het hele geval willen sussen, maar veel zin heb ik daar niet in. Ook was tegen Tommy [Brettschneider] en Kees [de Vries] gezegd dat we geen sigaretten zouden krijgen, omdat ik te brutaal was geweest, dus een heel andere reden als dat hij mij had opgegeven. En waarom de hele Stube straffen?